Tomaten lekker en gezond

Wist u dat de tomaat een vrucht is? Ze levert weinig energie, en haar voedingswaarde stijgt als ze gekookt wordt.

Een tomaat is rijk aan water, maar bevat nauwelijks meer dan 15 kcal per 100 g, bitter weinig dus. Ze bevat weliswaar weinig vezels, die geconcentreerd zitten in het vel en de pitten (verwijder ze dus niet!), maar wel veel zeer interessante microbestanddelen.

Ze is dan ook een echte kaliumbom en ook een rijke bron van fosfor en magnesium.

Een flinke dosis vitamines
Tomaten bevatten veel vitamines, allereerst vitamine C, waarvan het gehalte kan variëren van 10 tot 30 mg per stuk. De maximumhoeveelheid (20 mg en meer) vinden we terug in veldtomaten in volle seizoen (juni tot september). Dat is een aanzienlijk pluspunt, want de aanbevolen dosis vitamine C voor volwassenen bedraagt 70 mg per dag.
De tomaat is ook rijk aan bètacaroteen of provitamine A, een krachtige antioxidant waaraan de vrucht voor een klein deel haar rode kleur dankt. Ook de vitamines uit de B-groep zijn talrijk en rijkelijk vertegenwoordigd.

Lycopeen
Haar grootste voedingswaarde heeft de tomaat echter te danken aan lycopeen, een bijzonder krachtige antioxidant die ook voor het grootste deel verantwoordelijk is voor de rode kleur (hoe roder de tomaat, hoe meer lycopeen ze bevat).
Verschillende epidemiologische studies in Italië hebben aangetoond dat regelmatig tomaten op het menu zetten de kans op sommige kankers, vooral dan van het spijsverteringskanaal, vermindert.

Andere studies suggereren dat mannen die veel tomaten eten, aanzienlijk beschermd zijn tegen prostaatkanker. Ten slotte wordt ook vermoed dat tomaten een heilzame rol spelen bij de preventie van cataract en maculopathie (degeneratie van de macula die tot blindheid kan leiden).

Lycopeen heeft evenwel een bijzondere eigenschap: zijn biologische beschikbaarheid neemt toe bij het koken. Hoewel koken meestal gepaard gaat met enig verlies aan voedingsstoffen, blijkt de beschikbaarheid van lycopeen uit een licht gestoofde tomaat groter dan uit een rauwe tomaat. Onder invloed van de verhitting worden de celwanden in de tomaat afgebroken waardoor meer lycopeen vrijkomt. Daarnaast wordt lycopeen onder invloed van hitte ook omgezet in een meer biologisch beschikbare vorm (isomerisatie van een trans- naar een cis-configuratie). De toevoeging van een beetje vet aan de tomatenbereiding zorgt voor een nog betere absorptie. Lycopeen is immers een vetoplosbaar antioxidant.Met andere woorden: hoe langer de tomaat gekookt wordt, hoe beter het lycopeen wordt opgenomen. Een rauwe tomaat bevat dus minder lycopeen dan tomatensaus, ketchup of tomatensoep…

Comments are closed.

Powered by WordPress. Designed by WooThemes